Imi permit sa public un comentariu si in aceasta categorie si in categoria idei de afaceri si sa am cateva comentarii:
Pentru ca acest segment sa devina unul si mai atractiv, atat pentru turisti cat si pentru soferi, este nevoie ca toti acesti soferi sa fie cuprinsi intr-o singura societate. Societate care sa le dea comenzi si care sa detina parteneriate cu toate unitatile de turism din Busteni. Trebuie un coordonator, care sa stie sa organizeze aceasta activitate din toate punctele de vedere. In prezent, soferii stau la noroc, oferta lor nu este afisata decat pe propriile masini, unii prind curse, altii nu. Trebuie imbinate toate: o oferta pentru turisti atractiva, autorizatii inclusiv prin anumite zone ale Parcului, de lucru este pentru toata lumea…numai ca putini pricep ca o forma organizata aduce si mai multe beneficii, fiecaruia! “
Nu voi publica o analiza SWOT a activitatii de transport 4×4 in muntii Bucegi in scop turistic. Subscriu ideii de coordonare a acestei activitati , parteneriate cu unitatile de cazare, promovare, oferta … dar nu ca “Societate de transport” si voi explica foarte scurt urmand a detalia in alte articole dedicand acestei idei in curand o categorie speciala.
Voi spune doar atat – Nu cred intr-o societate cu 40 – 50 de asociati care sa functioneze cu statut de “Societate Comerciala” sau pe “Actiuni” pentru ca acesti intreprinzatori ar intra in concurenta mai neloiala decai acum.
Mai curand acesti promotori ai activitatii ar trebui sa-si faca un regulament de functionare care sa includa o oferta egala diferentierea tarifelor sa fie facuta functie de calitate nu de “mica intelegere” , sa functioneze pe principii de egalitate sa respecte normele de mediu si sa respecte regulile PNB dupa o negociere cu acestia, iar metoda societatii sa fie inlocuita cu metoda dispecerizarii unice si a promovarii unitare.
P.S. sau Inca un aspect – Nu uita ca reprezinti / esti autor al ZdB nu esti simplu comentator, comentariile le poti transforma in articole !
___Vizualizari 846
Din cele 2 aricole cu “Excursii in Bucegi cu automobile 4 x 4” deduc ca exista posibilitatea deplasarii cu un autovehicul pina la Babele, Sfinx. Aceasta posibilitate devine realizabila in momentul in care platesti o taxa. Nu sint interesat de o varianta de transport public, ci de o deplasare personala in concediu. Din cite stiu, de la Piatra Arsa, accesul auto este interzis spre Babele si Sfinx. Inteleg ca totrusi o asemenea deplasare e posibila daca platesti anumite taxe. MI-as dori sa stiu, ca persoana fizica, in concediu, ce taxe ar trebui sa platesc, ca sa pot ajunge cu masina pina la releul de pe Costila. Multumesc.
Trebuie oricum sa existe o forma de organizare a celor care ofera servicii de transport pe Bucegi cu masini 4×4. Nu m-am gandit ca ei sa fie asociati. M-am gandit ca ei sa fie angajati dar cu un alt tip de contract, sub o forma avantajoasa si pentru ei si pentru stat, primarie…
Nu agreez ideea ca acestia sa stea prin parcarile de la Silva si sa prezinte oferta lor tuturor acelora care urca prin acea zona. Trebuie sa existe un loc, o parcare doar a lor. Nu este deloc civilizat ce se intampla…este o atmosfera de piata, unde care striga mai tare si care este mai convingator castiga clienti.
Revin la comentariul prietenului de mai sus.
Radu, aceasta forma de turism, nu poate avea viata decat daca este organizata. Soferii trebuie sa se multumeasca cu salariu fix, acceptabil, cu mana libera pe traseu, cu contract de munca, decat sa stea la panda si la risc.
Autorizatiile emise de Primarie sunt ilegale daca prevad accesul mai sus de intersectia cu Piatra Arsa. Orice taxa se va pune, daca se va fixa una, va fi ilegala, neconforma cu cerintele de mediu. O.U.G. nr. 164 art 96, alineatul 1, punctul 21 spune foarte clar ca accesul cu mijloace motorizate in arii protejate, in afara drumurilor publice este interzis. Prin lege drumul spre Babele este inchis mijloacelor auto. Orice masina vezi la Babele, inclusiv a Jandarmeriei, a Parcului, etc se afla ilegal in acel loc?
Exista o singura solutie, in opinia mea singura care va fi si acceptata de institutiile de mediu…o forma de organizare a taximetristilor montani, un contract comun…chiar legislatia de mediu ar permite asa ceva. Nu vreau sa intru insa in detalii mai profunde intrucat ne lipseste acel respect fata de legile tarii, ne este teama ca vecinul se imbogateste, am invatat ca statul trebuie fentat, ca daca ma prinde Jandarmeria sau cei de la Parc il sun pe primar…
Trebuie pornit de la ideea functionarii unei firme de taxi, bineinteles ca nu va conveni multora sa fie toti angajati si pe picior de egalitate. Pe cont propriu activitatea este profitabila, insa doar pe moment. Se va strica treaba in scurt timp. Pentru ca este logic…nu are viitor, legal vorbesc.
Cred ca abia ar face fata la comenzi daca ar fi organizati 🙂
Adrian, cred ca ti-ai dat seama ca era o gluma intr-un fel comentariul meu de mai sus.
Da, sunt de acceasi parere cu tine, ca abia ar face fata la comenzi daca ar fi organizati. La partea de organizare ramane de discutat cum ar fi mai bine…nu stiu daca salariul fix e o solutie, cumva ar fi firesc ca cine munceste mai mult sa castige mai bine. Pe de alta parte ar trebui facuta o diferentiere si in functie de conditiile oferite turistilor, de ex. tipul de masina ce facilitati ai, ce posibilitati…. etc.
Dar, da, cumva ar trebui o organizare.
Adrian, din experienta mea, aproape de ori cate ori am fost la Babele vara, acolo erau masini. Inclusiv dupa ce drumul a fost interzis. Intr-o vara, am vazut chiar 5-6 masini de teren care mergeau pana aproape de Costila. Drumul era deja interzis…. Am vazut inclusiv o motocicleta, nu ma pricep, dar ceva de tip “enduro” aproape de Cruce… Paraia si rasuna de credeai ca esti…nici nu stiu unde…
Recunosc, eu personal am fost cu masina pina la releul de pe Costila in anul 1991, apoi de nenumarate ori pana la Babele… e drept era permis….
Chiar daca-mi place sa merg cu masina si pe munte, mi se pare corecta decizia de-a interzice drumul pina la Babele si chiar o sustin. Sunt totusi si eu la curent cu anumite practici din PNB, unde un telefon rezolva problemele….
Insa, cred ca totusi ar trebui facute niste exceptii. Si am sa povestesc ceva… Undeva prin anul 2000 sau 2001, nu mai retin, am plecat de la servici spre seara cu gandul sa ajung la Babele…. Am ajuns noaptea, stationam in fata statiei de telecabina. Am vazut urcand spre Babele o masina cu girofar, nu mai retin daca era o masina militara sau nu, era oricum un “4×4”. Dinspre Cruce, vedeam venind un grup cu lanterne…. Erau cei de la salvamont, carau pe cineva pe o targa… au dus-o la masina, care a plecat la vale spre oras… Era undea aproape de ora 2 noaptea…Totusi, ce faci cu astfel de situatii? Trebuie sau nu ca in anumite conditii sa poti ajunge in zona?
Nu mai discut despre unitatea militara de la Costila, ok, am vazut camioane militare urcand, am vazut un tab urcand… ok, ei eu varianta cu elicopter, asta e clar…. dar sunt totusi multe situatii discutabile…..
Si ca tot vorbim de PNB, ultima oara cand am verificat site-ul lor nici macar nu mai mergea. Sincer, mie imi pare un fel de SRL de apartament, cu deja celebrul mail bucegipark@gmail.com sau asa ceva…. gmail am eu, ca mi-a fost lene sa-l personalizez…. dar…..
Si ca sa va distrez un pic, am sa mai povestesc o intamplare. ACum mai bine de 20 de ani, imediat dupa revolutie, am luat un nene cu masina de la Releul Costila, ne-a dat o paine, eram rupti de foame….si l-am dus in gara din Sinaia. MI-a spus pe drum, daca vi in ziua de aprovizionare la releu, cand vine elicopterul, cu o sticla de vodka te plimba cu elicopterul sa vezi toti muntii din zona. Eu zic, bine, bine, dar macar bea sticla de vodka dupa? Asa da, turism montan, e drept atunci era posibil cam orice… intre timp cred ca s-au mai schimbat lucrurile…
Adrian, pe de alta parte recitind ce ai scris tu, revazand poza ta cu semnul de interzis, in continuare mie mi se pare o contradictie. “O.U.G. nr. 164 art 96, alineatul 1, punctul 21 spune foarte clar ca accesul cu mijloace motorizate in arii protejate, in afara drumurilor publice este interzis. ”
Pe harti apare DJ 713 marcat pana la Babele, deci este drum public. In arie protejata. Tot in arie protejata e si cabana Dichiu, unde ai voie sa mergi cu masina, la fel si Bolboci, Padina, Pestera, tot in arii protejate, dar ai voie cu masina.
In concluzie, DJ 713 este pana la Babele sau nu? Daca este, este drum public, deci e permis circulatiei auto, fara abatere de la el evident, conform legii. Daca nu este drum public, ar trebui sa apara undeva ca atare, dar atata timp cat apare ca drum public, legal, nu poate fi interzis.
Sincer, asa cum stau lucrurile, sau cum le vad eu, oricine se duce pana la Babele, poate contesta o eventuala amenda in instanta avand castig de cauza. E simplu. Am pers pe DJ 713, drum public, pana la Babele, nu m-am abatut de la el.
Comentariu:
Sunt de acord cu organizarea activitatii transportului 4×4 in Bucegi dar intrebarea este de fapt alta si vad ca nimeni nu prea vrea sa sesizeze activitatea administratiei PNB din punct de vedere al managementului defectuos pe care il au. Ma voi explica.
In afara de amenzi pe care le dau si gandiri nu tocmai normale , activitatea acestui SRL ( Parcul Natural Bucegi ) este mai curand comerciala si imobiliara, pentru ca altfel nu se explica de ce este posibila proiectarea unei “Statiuni Moroieni ” cu zeci de hoteluri, pensiuni, vile, partii de schi si alte mijloace de agrement, zice-se in zona de dezvoltare durabila . Cand Bucegiul a fost declarat atat parc natural cat si zona Natura 2000 s-a lucrat pe “sestache” s-a creat un consiliu consultativ in care reprezentantii UAT Sinaia si Busteni au avut rol de privitori iar apoi au fost opriti din activitati de dezvoltare montana, insa pe partea cealalta a muntelui totul este posibil. Noroc ca daca e posibil , nu e si rentabil sau oricum grandoarea proiectului este utopica. Insa revin la ce spuneam… Nimeni nu vede ca de fapt Parcul Natural Bucegi care ar trebui sa fie o atractie turistica pentru montaniarzi dar si pentru alte categorii de turisti / vizitatori, loc de cercetaree, image hunting, activitati de conoastere etc, este doar “Protejat” . Se explica in multe materiale si monografii ca sunt rezervatii de … diverse… plante, animale, stancarii, licheni, fluturi, etc, etc. Buuun , si daca eu citesc pe undeva asa ceva si vin aici , cine imi arata unde sunt , daca sunt, cum arata, ce fac ele, care e istoricul, de ce sunt specii endemice, de ce, , cum, unde. Nu credeti ca ar trebui puse placute si placi si bannere si mai stiu eu ce cu sageti de genul ” … turistule aici creste X planta, asa arata, … fa-i poza , priveste si du-te la panoul urmator unde o sa vezi planta y ” sau in puncte de belvedere puse niste panouri cu : In stanga Urs, In dreapta Capra Neagra, in jos stancarii protejate pentru ca … ” .
Degeaba se organizeaza ” Societatea 4X4 ” pentru ca va face doar transport, nu turism . Pe urma daca facem referire la o societate organizata sau in subordinea unei Primarii … sa mai ierte Dumnezeu ! … dar … pe peste tot se spune ca “Ce administreaza statul – este falimentar sau falimentat “, asa ca merg pe ideea unei “Asociatii de Transport Montan 4X4” – cu management independent , platit de catre Primarii din Bugetele Locale cu resurse din taxele de statiune care ar creste daca s-ar ocupa cineva de incasarea lor in functie de un management si un marketing turistic de Statiuni de Interes National ce ne pretindem a fi .
Si nu ramane asa ca vom mai dezbate.
Din punctul meu de vedere, ca turist, cred, PNB nu exista, desi am vazut cativa oameni luand masuri…. straduindu-se…. dar sunt citiva oameni…. tot respectul pentru ei si pentru jandarmii care reusesc in mare masura, oprirea gratarelor de pe margine drumului…si eventual, gonirea ursilor ce vin la mirosul de gratar… PNB exista acum din pacate, doar ca un SRL de apartament….
Eu sunt subiectiv. Vorbesc despre acei soferi bustenari, ai nostri localnici. Nu de Administratia Parcului, nu de dl. Iuncu. Cea mai grea problema este sa-i faci pe oameni sa inteleaga de ce este mai bine sa fie intr-o forma de organizare. Daca ar realiza acest lucru s-ar duce toti la primar. Si va spun ca Savin daca ar pricepe problema ar si rezolva-o repede. In aceasta poveste, daca nu se implica primarul nu se poate face nimic. Administratia Parcului daca zice Savin sa dea aviz, va da fara ezitare. Cutez sa spun ca vor da semnatura si in alb. Este mult pana isi da seama primarul de implicatiile benefice pentru turism pe care le-ar aduce excursiile organizate 4×4.
Deocamdata soferilor le convine sa actioneze independent, intr-o zi castiga 500 lei, in alta 1000, in alta nimic, cum le este norocul. Nu vor primi cu bine nicio propunere pana nu li se explica ce avantaje implica…in fine, ideea este ca poti sa ai turism si conditii bune de trai, daca vrea Savin. Iuncu de la Parcul Natural nu sufla nimic in fata lui, sa fiti siguri de asta. La fel cum stiti ca pe Caraiman este un Monument al Eroilor.
Concluzie la tot ce s-a scris si comentat mai sus. Ideea este urmatoarea.Sunt unul dintre cei ce face ocazional aceasta activitatate, denumita clar de voi transport ilegal de persoane, pe munte evident.
Le luam in ordine. Dl Savin, nu ma stie, si nu-l stiu, dar daca a inchis putin ochii la aceasta activitate in mod sigur are admiratia si respectul unora dintre noi.V a si explic de ce…. In Busteni nu sunt multe locuri de munca, asta e clar pentru toata lumea.Activitatea aceasta pe care noi o interpretram diferit, aduce unora bani de pus mancare pe masa, familiei, si copiilor. La asta sa va ganditi. Ca unii o fac mai urat sau altii mai frumos, ca unii au masini mai rele, sau avariate, sau inmatriculate pe alte tari este si asta adevarat, fiecare cum poate si se descurca, dar la final, putini sunt cei ce stau in frig de placere, sau ca nu au ce face acasa. Asta sa stiti. !!!
NU este o scuza,ca facem excursii pe munte,fara sa achitam taxe la stat,dar asta e realitatea.Si fie ca se vor da amenzi sau se vor aplica legile, vor ramane inca multi acolo, la rand , asteptand clienti.
O alta latura a povestii este ca am putea transforma aceasta activitate in ceva legal, oficial, bun si pentru oras si pentru noi. Eu lucrez in turism, de peste 13 ani, fac ocazional aceasta activitate, si pentru bani si pentru promovarea orasului si a zonei. Eu nu car ‘fan’ si nici ‘cartofi’ pe munte, duc straini, turisti,oameni ce vor sa vada si sa inteleaga cate ceva despre aceste locuri, despre noi si cultura noastra. Si probabil ca o voi face in continuare de cate ori voi avea ocazia. Este o sansa extraordinara sa promovam ce avem de la Dumnezeu, gratis.Toti am avea de castigat daca s-ar gasi o cale comuna in toata povestea asta.Datorita noua celor ce facem aceasta activitate si profitul celor de la cabane au crescut, pana la Pestera, toata lumea incaseaza bani. Iar pe ei nu-i mai taxeaza nimeni, si nici nu scrie nimeni articole despre ei, ca nu taie un bon fiscal, sau o amarata nota de plata …
Buna ziua, s-a discutat mult aici despre aspectul legal sau ilegal al turismului cu 4×4 in Bucegi, iar aspectul ILEGAL de care ne-am legat, cel putin eu de cele mai multe ori, provine din faptul ca foarte multi din cei ce practica in zona acest fel de turism nu tin cont de zonele protejate. Am incercat la un moment dat sa ma lamuresc asupra aspectului legal al accesului in anumite zone, asa cum am scris si aici:
http://ziardebusteni.ro/2012/07/14/dj-713-este-permis-accesul-auto-pe-tronsonul-piatra-arsa-cabana-babele/
De asemenea, pentru promovarea zonei am facut si un fel de foto-reportaj despre DJ 713:
http://ziardebusteni.ro/2012/11/18/drumul-babelor-dj-713-azi-doar-despre-frumos/
Concluzia a fost clara, nici un fel de mijloc motorizat nu are ce sa caute in PNB mai sus de intersectia de la Piatra Arsa.