Ultimele articole



 

Expoziţia de artă Women Power in Art poate fi văzută de către public din data de 21 februarie la galeria de artă a castelului Cantacuzino din Buşteni.

00052cantacuzino

Construit la începutul secolului XX, în anul 1911, în stil neo- românesc, din dorinţa lui Gheorghe Grigore Cantacuzino, castelul, cu un elegant şi impunător interior, invită iubitorii de artă să viziteze un număr impresionant de lucrări de artă, semnate de artiste din România şi Europa.

Dacă ne gândim la conceptul artistic al expoziţiei, este important să menţionăm ideea feminismului, văzut ca o paradigmă a gândirii, cu propriile sale caracteristici. În interiorul galeriei, putem viziona lucrări din perioada războiului, din perioada interbelică, din perioada comunismului şi a postcomunismului.

Din perspectivă culturală, dar şi socio- politică, expoziţia prezintă şi analizează unele dintre cele mai relevante imagini ale identităţii feminine, aşa cum au fost construite şi percepute în spaţiul cultural european.

În periplu, ne vom opri asupra câtorva dintre  lucările de gravură sau linogravură ce vor fi prezente în expoziţie. Seria de lucrări care au fost conturate  ca temă, în perioada colectivizării, a industrializării sau a realismului socialist, este evidenţiată de Boeriu, Alma Redlinger, Ana Ilut, Cornelia Danet, Elena Bianu, Eva Cerbu, etc. Ne vom axa certetarea pe direcţia lucrărilor cu un accent evident pe fizionomia personajelor.

Boeriu, în lucrarea Despre distanţe, crează o compoziţie piramidală cu 3 personaje. De o forţă expresivă uluitoare, personajul principal este construit cu un evident accent pe fizionomie.

Lucrarea Almei Redlinger, intitulată Cazangiu este o gravură în lemn. În contrast cu fizionomia personajului, în planul second al lucrării este construit un joc de direcţii şi linii perspectivale, ce conferă un aer industrial lucrării.

Tema industrializării, o preocupare constantă a artiştilor, este regăsită în lucrarea Muncind pentru electrificarea satelor, semnată Ana Iluţ. Compoziţia are o direcţie ascendentă prin plasarea diagonalei, schiţată prin câteva linii de forţă, încadrată fiind de construcţia zidăriei.

Seria de linogravuri semnate Cornelia Daneţ, cu muncitori care lucrează cu oţel sau lucrarea intitulată 1933, cu fizionomii robuste de muncitori, amintesc de realismul socialist. Dacă gândim din punct de vedere istoric, realismul socialist a prins contur în anul 1932, în Uniunea Sovietică, fiind un stil caracterizat prin idealizarea artei realismului.

Elena Bianu, în linogravurile sale, Sub teroare, aduce în prim plan direcţii ale liniei care însumează arme din timpul războiului, care ascund un muncitor, aluzie la teroarea din timpul războiului.

Eva Cerbu, în lucrarea Printre colectiviste, subliniază feminismul prin siluetele celor trei femei surprinse la cules. Eternul feminine este readus în prim plan de liniile şi construcţia trăsăturilor feminine. Modificări esenţiale ale percepţiilor idenţităţilor feminine sunt aduse de artistă, prin lucrarea semnată.

Tema feminismului este regăsită şi în siluetele din lucrarea Proiectul prinde viaţă, unde, personaje feminine, din generaţii diferite, sunt surprinse într- un fragment, pe o stradă. Lucrarea aminteşte de perioada interbelică.

Elvira Micros, surprinde în creion şi acuarele, portretul unei femei, creionat în costum popular şi intitulat Maramureşeană. Este interesant de urmărit rolul prin care identitatea feminină este surprinsă în imaginarul social.

Florica Codrescu  acordă o atenţie deosebită studiului de portret în lucrări ca Tineri din R.P. Polonă, Tineret din R.P.R.  manifestând pentru pace, Ansamblul din Omsk, subliniind o fină radiografie a gândirii politico sociale în perioada socialistă.

Discrepanţa dintre înalta societate a secolului XX şi ţăranii muncind, din planul second al lucrării este surprinsă de către Frieda Imling în linogravura intitulată Aveau de toate.

De o reală sensibilitate este lucrarea Getei Brătescu, care surprinde figurile unor călugăriţe după gratii.

Iubitorii de artă şi cultură sunt invitaţi să descopere lucrările de artă din interiorul galeriei castelului Cantacuzino, începând cu 21 februarie 2019 şi până în 9 iunie 2019.

Autor:  Anemona Maria Frate

___Vizualizari 114

Puterea femeilor in arta – Women Power in Art – La CASTEL !
Tagged on:                             

Alte articole



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Distribuie

Pentru a vizualiza conținutul

Read more:
Ciudățenii, Bucegi și Campanie electorală plouată la Bușteni

Așa cum am spus , incep articolul acesta cu continuarea celui precedent, cu ziua de vineri 13, zi pentru ”unii”...

Bariera-din-piatra-arsa
Bariera din Piatra Arsă se ridică! partea a-II-a

Incep cu sfârșitul primei părți și anume cu harta ZDD Bușteni, pentru că dacă ne uităm la ea, drumul marcat...

Close